Friday, March 6, 2020

BBM3410Satu2020: RUMUSAN KAJIAN TENTANG PENULISAN BLOG.

BLOG DI DALAM PENGAJIAN KESUSASTERAAN  



Menurut Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019), keputusan dan perbincangan kajian dapat dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu pengajian kesusasteraan, pembelajaran bahasa dan pembelajaran multimedia. Graf 6.1 menunjukkan perspektif responden tentang blog berdasarkan pengajian kesusasteraan seperti puisi, cerpen, skrip drama dan pantun. Responden memilih salah satu daripada genre kesusasteraan berikut yang mereka suka untuk ditulis. Bagi puisi, 66.7% iaitu 20 responden lelaki dan 24 responden wanita menyatakan bahawa blog merupakan medium terbaik untuk menulis puisi Oleh demikian, mereka mencuba yang terbaik untuk memastikan penulisan mereka dapat difahami dan sesuai, bukan sahaja meningkatkan tahap keyakinan tetapi juga dapat memotivasikan pelajar untuk menulis dalam bahasa sasaran. Untuk cerpen pendek pula, graf 6.1 menunjukkan 86.7% iaitu 26 responden lelaki dan 96.7% responden wanita menyatakan bahawa blog merupakan medium yang terbaik untuk menulis cerpen pendek. Mereka tertanya-tanya akan dunia yang berbeza dan mereka mampu berimaginasi tentang apa yang mereka tulis, mampu meningkatkan motivasi mereka dan tahap keyakinan di dalam penulisan. Untuk menulis skrip, 76.7% (23 responden lelaki) dan 93.3% (28 responden perempuan) menyatakan bahawa menulis skrip dengan menggunakan bahasa sasaran adalah sesuai untuk penulisan blog. Responden wanita menyatakan bahawa mereka berminat untuk berkongsi idea dan pandangan dalam menulis skrip menolong mereka berimaginasi. Responden juga menyatakan bahawa mereka juga mampu untuk menulis apa sahaja dalam skrip melalui blog. Bagi pantun pula, seramai 66.7% (20 responden lelaki) dan 86.7% (26 responden wanita) telah memilih pantun sebagai genre yang sesuai. Wanita kelihatan lebih berpuas hati dengan pantun memandangkan mereka mengetahui cara untuk menulis pantun dua rangkap dengan baik. Mereka menyatakan bahawa menulis pantun bagi meninggalkan pesanan kepada rakan mereka melalui blog. 

BLOG DALAM PEMBELAJARAN BAHASA


Menurut Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019), pembelajaran bahasa boleh dipelajari melalui penulisan surat, meluahkan perasaan dan juga melalui pemikiran kritis daripada blog. Bagi penulisan surat, 80% (24 responden lelaki) dan 83.3% (25 responden wanita) memilih menulis surat sebagai proses pembelajaran bahasa. Ini disebabkan responden wanita suka menulis surat kepada teman istimewa atau kedua ibu bapa mereka. Dengan menulis surat, ia membantu meningkatkan keyakinan mereka untuk menulis. Mereka berpendapat bahawa meninggalkan surat di dalam blog adalah sesuai. Seterusnya, terdapat 66.7% (20 responden lelaki) dan 100% (30 responden wanita) menyatakan bahawa cara meluahkan perasaan dengan baik adalah melalui blog. Peratusan responden menunjukkan bahawa wanita lebih bersikap sentimental. Bagi responden lelaki, mereka mungkin tidak berminat untuk meluahkan perasaan mereka di dalam blog memandangkan ia akan dibaca oleh orang lain dan juga akan membuatkan mereka berasa malu. Responden wanita pula menyatakan bahawa mereka menggunakan blog untuk menulis secara peribadi di samping untuk meluahkan perasaan hari ke hari. Seterusnya, seramai 93.3% (28 responden lelaki) dan 96.7% (29 responden wanita) menyatakan bahawa menulis teka-teki di dalam blog adalah salah satu kaedah yang disukai oleh mereka. Ini kerana mereka menerima banyak komen daripada pembaca. Komen-komen itu pula mengandungi jawapan untuk teka-teki itu. Ini dapat membantu meningkatkan motivasi mereka untuk menulis lebih banyak lagi teka-teki. Responden juga menyatakan bahawa teka-teki sangat menarik dan mencabar. 



BLOG DALAM PEMBELAJARAN TEKNOLOGI 

                                              
Menurut Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019), penulisan blog membantu responden dalam proses pembelajaran teknologi. Responden menyukai video, audio dan fotografi dimasukkan di dalam blog. Teknologi telah memotivasikan mereka untuk mencuba benda baharu di dalam blog. Bagi video, 100% responden lelaki dan wanita menyatakan dengan memasukkan video ke dalam blog memberi kepuasan kepada mereka. Muzik video yang dipilih juga sesuai dan berkait dengan cerita yang mereka tulis. Responden juga suka meletakkan klip video berkenaan cerpen pendek atau dokumentari di dalam blog. Bagi audio pula, bilangan peratusan untuk kedua-dua responden lelaki dan wanita adalah sama. 100% kedua-dua responden lelaki dan wanita berminat dengan audio kerana kesemua blog mengandungi lagu kegemaran mereka dan lagu-lagu ini diletakkan dalam senarai main lagu di mana ia secara automatik dimainkan ketika blog dibuka. Bagi gambar pula, 93% responden lelaki dan 100% responden wanita menyatakan bahawa meletakkan gambar di blog boleh menyiapkan hantaran. Responden wanita suka menggunakan telefon bimbit untuk mengambil gambar dan menghantarnya terus ke dalam blog. Responden menyatakan bahawa blog yang mengandungi gambar akan menjadi menarik.


Kesimpulannya, keputusan penulisan blog dalam pengajian kesusasteraan pembelajaran bahasa dan pembelajaran teknologi menunjukkan kebanyakan responden yang terlibat dalam kajian ini telah memperoleh keyakinan mereka untuk menulis di blog. Dengan menulis blog, dapat membantu mereka lebih memahami kesusasteraan, bahasa dan pembelajaran teknologi. 

RUJUKAN: 
Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019), Eh!! Media Sosial, Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu. 

No comments:

Post a Comment